Danske Thomas förenar tekniskt kunnande med kundfokus
Som projektledare tidigare i karriären var det mer teknik. Men som försäljningsingenjör på Holtab i Danmark blir det mer kundkontakt.
– Det är kul att få kombinera två olika perspektiv: det tekniska inom Holtab och det kommersiella arbetet mot kund, säger Thomas Uldbjerg.

Thomas är en av fyra personer som arbetar på Holtab i Danmark. Samtliga utgår från kontoret i Kolding på Jylland.
– Jag är ingenjörsutbildad på högskolan i Århus, och efter att ha jobbat en kortare period med maskinautomation inom industrin så har det varit elkraft för hela slanten.
Han gillar att han gått från en teknisk roll till att fokusera på försäljning och kunder.
– Självklart blir det en del tekniska frågor fortfarande, som jag löser med kollegorna, men framförallt fokuserar jag på relationsbiten. Det är roligt att prata med kunderna.
Komplex teknik
Han tycker att det är en häftig bransch. Det är högt tryck på nya lösningar som kan hantera energiomställningen som pågår. Det blir allt mer kraft i anläggningarna.
– Det är många roliga utmaningar när man pratar med kunderna. För att ta ett exempel: många efterfrågar kraftfulla lösningar för laddning av tunga fordon. Där sker det en snabb utveckling, säger han.
Han beskriver den tekniska biten som komplex – och därmed väldigt spännande.
– Vi erbjuder riktigt intressanta produkter.

Är tillgängliga
En sak som underlättar hans arbete är att Holtab har en bra position på marknaden. Lösningarna har gott rykte.
– På det sättet är mitt arbete med kunderna ganska enkelt, säger Thomas.
Fokuset på starka relationer finns även internt på Holtab. Han märker att kollegorna, som han ofta samarbetar med, är snabba och hjälpsamma när han har frågor.
– Man tar sig verkligen tid. Även om det är en dag full med möten och deadlines märker jag att folk anstränger sig för att vara tillgängliga. Den stora kunskapen som finns hos Holtab är alltid nära till hands, avslutar han.
Denna artikel ingår i artikelserien #JobbapåHoltab – läs gärna fler artiklar här.


