Serviceavtal skyddar och förbättrar

Med vårt serviceavtal kan kunder försäkra sig om att utrustningen är i bra skick. På det sättet undviks oplanerade och kostsamma avbrott.

– Med kontinuerlig service förlängs stationens livslängd, säger Petter Hansson, projektledare för Holtabs servicetjänster.

År 2022 kom Elsäkerhetsverkets nya föreskrifter, ELSÄK-FS 2022:3. Myndigheten ökade kraven på dem som äger starkströmsanläggningar. 



– Stationer och utrustning måste genomgå kontinuerliga kontroller för att säkerställa att de fungerar som de ska, säger Petter.

Våra produkter tillverkas i noggrant kontrollerad fabriksmiljö och möter branschens krav på isolering, brandmotstånd, korrosionsmotstånd och säkerhetsklass. Men beroende på hur de används och var de är placerade kan stationerna eller enskilda komponenter utsättas för slitage.

Finns risker

För att alla Holtabs anläggningar ska vara säkra, både för det som försörjs med el och människorna som jobbar med dem, erbjuder vi kontinuerlig tillsyn och service.

– En rad faktorer påverkar livslängden, förutom det mest uppenbara som fukt och kyla, så finns det också risker med yttre påverkan, som att en station blir påkörd eller utsatt för åverkan, säger Petter.

Med ett serviceavtal från Holtab kan du försäkra sig om att allt fungerar optimalt. I tillsynen ingår en analys som pekar ut vilka riskfaktorer som gäller för den specifika stationen.

– Vi har rätt behörighet när det gäller högspänning och kan våra produkter. Dessutom har vi unikt hög spårbarhet, vi sparar alla ritningar och sätter in precisa åtgärder om något inte fungerar som det ska.

Tre nivåer

Vårt serviceavtal finns i tre olika nivåer. I den enklaste versionen, det som kallas Min, sker en okulär besiktning som inte kräver något avbrott. Efteråt får kunden ett protokoll på vad kontrollen inneburit och om det bör göras åtgärder.

För nästa nivåer, det som kallas Mid och Max, krävs det ett avbrott.

– Då gör vi olika typer av funktionskontroller som säkerställer att alla komponenter fungerar, säger Petter. 



För en fullständig sammanställning av vad de olika nivåerna innebär, läs vidare här

Serviceavtalet är flexibelt, det går exempelvis att genomföra mer noggranna kontroller var tredje år, medan den grundläggande besiktningen sker övriga år.

– Vi tillmötesgår olika behov. Detta blir ett lyft för kunderna, säger Petter.

Det går att komplettera Holtab Serviceavtal med Holtabs Trygghetsavtal för att få maximalt skydd. Trygghetsavtalet innebär att akut uppkomna fel kan åtgärdas snabbt då Holtab garanterar att viktiga komponenter lagerhålls. 

Ta kontakt med den projektledare som finns tillgänglig i ditt område om du vill veta mer om Holtab Serviceavtal!

Kontaktpersoner

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Kraftfullt. Här kan du läsa om aktuella produkter, intressanta kunduppdrag och vad som är på gång framåt.

Genom att prenumerera samtycker du till att vi hanterar de personuppgifter du lämnar i samband med anmälan. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter här.

Holtab info@holtab.se0477-550 00