Vi är stolta över vår företagskultur som präglas av våra kärnvärden kunskap, service och samarbete. Vi gör vårt bästa, vi tar ansvar och vi fortsätter att utveckla både oss själva och därmed företaget. Så skapar vi tillsammans ett företag i världsklass.
Vi på Holtab är vana vid förändring. Därför är det naturligt för oss att skapa nya lösningar, innovationer och möjligheter. Slutmålet, nöjda kunder, börjar hos oss själva. Men vi tar också hjälp av skickliga partners, vi utvecklar våra processer, vår kommunikation och värnar om god miljö, hälsa och säkerhet.
Allt vi gör bygger på kunskap. Vi har en unik samlad kompetens i Holtab men vi når inte världsklass med enbart erfarenhet. För att alltid ligga steget före strävar vi efter ökad specialistkunskap. Den skaffar vi genom att satsa på kompetensutveckling.
Service i alla de former är en viktig del av vårt erbjudande. Det innebär att vi svarar upp till våra kunders behov och krav så långt det är möjligt. Och vi har precis samma positiva inställning internt i företaget.
Vi glömmer aldrig att vi har gemensamma mål, som vi arbetar för att nå. Därför är det naturligt för oss att hjälpa varandra. Vår vilja att samarbeta gäller även i relationerna med våra kunder och partners. Det tjänar alla parter på.
På Holtab sätter vi höga mål, men vi är också medvetna om att vi inte är bäst på allt. Därför är våra partners så viktiga för oss.
Självklart är våra kunder våra främsta partners – utan dem finns inte Holtab. Men många fler spelar viktiga roller i vår utveckling. Från våra leverantörer och entreprenörer till kommunen och skolorna som utbildar våra unga talanger. Ni bidrar till att vi fortsätter att utvecklas.
Vi väljer partners som är bäst inom sina områden, och vi strävar efter att dela kunskap och erfarenheter med varandra. Gemensamt är att vi ska möta alla våra partner med respekt och öppenhet.
Att vara ett företag i världsklass kräver mycket av oss, och för oss är innovation och utveckling avgörande.
Vi strävar alltid efter att vara i framkant när det gäller teknologi och ska fortsätta att leda den tekniska utvecklingen inom vårt produktområde. Det åstadkommer vi först och främst genom att ständigt utveckla våra medarbetare. Men också genom att använda den senaste tekniken för att förbättra prestandan i våra produkter.
Vi håller även ögonen öppna för tekniska lösningar som kan utveckla vår produktion. Med andra ord, utveckling är en central del av vår verksamhet. Riktigt nöjda är vi först när vi når upp till våra kunders förväntningar eller mer.
För oss är tillväxt en av våra främsta prioriteringar. Men att bara producera och sälja mer räcker inte. Vi måste också göra det på ett smart sätt, så att vi får lönsamheten med oss. Det ger oss bättre förhandlingsläge och öppnar upp för möjligheter att attrahera ännu fler kunder.
När vår ekonomi är stabil och stark blir vi en pålitlig partner för våra kunder. Samtidigt ger det oss utrymme att fortsätta investera i att effektivisera vår verksamhet.
Lönsam tillväxt ger oss också ökad flexibilitet. Och viktigast av allt: det skapar trygghet för våra medarbetare och syns i form av bonusar och förmåner.
Våra kunder har höga förväntningar på oss och det gillar vi, för det utvecklar oss. Vi strävar alltid efter att leva upp till Holtab-standard för alla produkter.
För oss handlar kvalitet inte bara om hur väl våra produkter fungerar, utan också om hur pålitligt vi levererar dem till våra kunder. Genom att hålla våra leveranstider, vinner vi respekt och förtroende.
Slutligen är det våra kunder som får sista ordet. När de upplever att vi levererar bra kvalitet, då vet vi att vi gör rätt.
Våra kunder är det viktigaste vi har. Vi kan inte ens tänka oss Holtab utan dem. Det är deras behov som håller oss i gång och möjliggör vår utveckling. Vi strävar alltid efter att vara det självklara valet, både nu och i framtiden.
För att hålla detta löfte arbetar vi aktivt och framåtriktat. Alla här på Holtab har kundens bästa i åtanke, oavsett vilken roll vi har. Om vi skulle göra ett misstag, som till exempel att inte uppfylla våra löften eller kundens förväntningar, lovar vi att snabbt åtgärda det.
En fråga vi alltid ska ställa oss är: Skapar vi nytta för kunden? När vi gör det, bygger vi grunden för att få, och behålla, nöjda kunder. För ingen vill betala för något som inte är till nytta. Vi har också interna "kunder" i våra egna processer.
När vi alla gör rätt från början, flyter arbetet smidigare och vi kan leverera med rätt kvalitet och till rätt pris. Samtidigt som vi fokuserar på att skapa nytta för våra kunder, stärker vi också oss själva.
Genom att undvika onödiga kostnader och agera på toppnivå blir vi mer konkurrenskraftiga. Vi siktar helt enkelt på världsklass!
För att bli ett företag i världsklass måste vi alla vara engagerade. För att känna engagemang och ta ansvar måste vi veta vad som händer och vilka vägval som behöver göras. Därför har vi på Holtab en öppen atmosfär och strävar efter att kommunicera klart och tydligt. Den som saknar information har både en rättighet och ett ansvar att fråga.
Vi använder våra möten, på olika nivåer, för att förklara och diskutera vad som händer inom våra avdelningar och för hela Holtab. Genom att vara öppna och uppmuntra till dialog inspirerar vi till samarbete och kunskapsdelning, vilket leder oss framåt.
Vi vet att det alltid finns utrymme för förbättringar. Vårt arbete är organiserat genom olika processer, alla med samma mål: att göra våra kunder nöjda.
Vi arbetar på sätt som säkerställer att vi når rätt kvalitet. Dessutom ser vi till att det sker på ett effektivt sätt. Vi är noga med att inte slösa på resurser, vare sig det handlar om tid, material eller andra kostnader. Det är så vi når våra mål – genom att alla behandlar företagets resurser som sina egna.
Även om våra processer är bra idag, strävar vi efter att göra dem ännu bättre. Vi engagerar oss alla i arbetet med att förbättra och finslipa våra processer. För vi vet att även små detaljer är viktiga för att skapa ett ännu starkare Holtab.
På Holtab prioriterar vi miljö och hållbarhet i allt vi gör – det är en självklarhet för oss. Vi har miljötänkande integrerat i alla våra processer.
Återvinning och hållbarhet är en naturlig del av vår verksamhet. Vi letar ständigt efter sätt att använda energi mer effektivt, både för oss själva och för våra kunder. Vi sträcker oss längre än vad lagar och regler kräver när det gäller miljöansvar.
Dessutom är vi engagerade i att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö för våra medarbetare. Genom att uppmuntra och stödja olika friskvårdsaktiviteter bidrar vi till hälsa och välmående.
På Holtab värdesätter vi ”småländsk snålhet”. För oss innebär det att vi är noggranna med hur vi använder våra resurser, med fokus på att ständigt förbättra oss. Att vi är ”snåla” betyder att vi tänker oss för, både en och två gånger, för att inte använda resurser i onödan. I slutänden är det ju alltid någon som ska betala för de resurser vi förbrukar.
Genom att vara sparsamma kan vi hålla våra priser konkurrenskraftiga vilket ger oss fördelar på marknaden. När vi stöter på problem är vi alltid ute efter att hitta grundorsaken. Vi ger inte upp – det är så vi blir bättre och bättre på det vi gör.
På Holtab är vi alla en del av samma gemenskap. Vi förstår att vi lever i en större värld, både globalt och lokalt. Därför tar vi ansvar för våra medarbetares välbefinnande och för det närområde vi verkar i.
Vi verkar för en rik och levande bygd, med såväl föreningsliv, kultur och idrott. När vi lyfter blicken finns vi förstås också i den stora världen. Vår verksamhet, som fokuserar på kraftöverföring, spelar en viktig roll i människors liv och är en grundläggande förutsättning för välfärd över hela världen.
Vi kanske inte kan göra allt, men vi på Holtab bidrar på konkreta sätt utifrån våra kunskaper och erfarenheter. Oavsett om det handlar om stöd till idrott, biodling eller vattenkraft i Nepal.
För att skapa ett företag i världsklass, behöver ledarskapet ständigt utvecklas. På Holtab bygger vårt ledarskap på våra gemensamma värderingar. De fungerar som vår kompass när vi navigerar in i framtiden. Våra ledare är förebilder för hela organisationen och har förmågan att leda sig själva och andra.
Att vara en chef och ledare hos oss innebär att vi bygger upp ärliga och förtroendefulla relationer, både internt och externt, gentemot våra kunder, leverantörer och partners. Vår främsta uppgift är att skapa resultat genom att ta tillvara och utveckla våra medarbetare och verksamheten.
Vi strävar mot våra mål med handlingskraft, tydlighet, ärlighet och utan prestige. För att nå våra mål är vi beredda att fatta svåra beslut, samtidigt som vi är flexibla nog att ompröva och tänka nytt när det behövs.
På Holtab finns det en anda av att pröva nya vägar. Det har fått personalchefen Pernilla Sundén att höja på ögonbrynen. ”Det är unikt”, säger hon.
Att jobba på Holtab ska vara hållbart. Här är medarbetarna sedda och kan utvecklas under lång tid.
– Bra ledarskap handlar om tillit och närvaro, säger Michael Fohlin, operativ chef.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev Kraftfullt. Här kan du läsa om aktuella produkter, intressanta kunduppdrag och vad som är på gång framåt.
Genom att prenumerera samtycker du till att vi hanterar de personuppgifter du lämnar i samband med anmälan. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter här.